15 febbraio 2010

Tirami su


Този десерт не е за пости, нито за диета, но е ненадминат на вкус. Легендата разказва, че е измислен в Тоскана в чест на Козимо Медичи и само впоследствие, заради изключителния си вкус е наречен "тирами су" - "повдигни ми, оправи ми (настроението)"... и не само.

2-3 пласта бишкоти, напоени със силно кафе и прегърнати от пухкав крем маскарпоне, накрая поръсени плътно с какао - непрекъсната игра на сладко и свежо-горчиво.

Много лесен и ефектен, тайната за успеха му е в избора на първокачествени продукти - особено на маскарпоне, кафе, шоколад и Марсала.

Направете крем маскарпоне с
400 гр. маскарпоне
150 гр. пудра захар
4 яйца
4 с.л. вино Марсала или ром



освен това ще ви трябват
200 гр. бишкоти
150 - 200 гр. черен шоколад
3 чашки силно кафе еспресо
какао за поръсване

Пригответе крем маскарпоне с посочените продукти.
Направете силно еспресо и го оставете да изстине. Не го подслаждайте.
Настържете шоколада на едро ренде (за да не се топи в ръцете го дръжте с хартията от опаковката  или с фолио).
В подходящ съд (със стени 4-5 см - за 2 реда бишкоти) наредете ред бишкоти като покриете добре цялото дъно. С помощта на лъжица намокрете повърхността им с половината кафе. Бишкотите не трябва да са нито сухи, нито прекалено напоени. Най-лесно е като допрете гърба на лъжицата върху бишкотите и леко я разклатите, колкото да се намокри повърхността.
Покрийте равномерно с половината крем мескарпоне, отгоре поръсете с настъргания шоколад - трябва да се получи висок плътен слой.
Наредете останалите бишкоти като промените посоката на нареждане (така че като се сервира пластовете да са кръстосани).
Напоете с останалото кафе.
Покрийте с останалия крем, накрая завършете с плътен слой какао, поръсено през сито или цедка.
Оставете в хладилника поне за 3 часа, най-добре за една нощ.

Варианти: тази рецепта е най-цитираната от готварската библия "Cucchiaio d'Argento" и от Гуалтиеро Маркези. Добавянето на Марсала в крема е по желание, но най-често се счита за задължително - първо защото Марсала е много ценено ароматно вино и второ, защото по този начин са "обработват" яйцата - наличието на алкохол ги прави по-безопасни, отколкото сурови яйца.
Някои варианти предвиждат и шоколад на повърхността, но обикновенно се завършва с какао.
Пластовете може да са и повече, зависи от съда.
Бишкотите могат да са широки като тези (обикновенно от фурна или домашни) или заводски -по-малки и тесни.

Ммм, пак ми се доправи!

16 commenti:

  1. Харесва ми, автентична и истинска рецепта! Няма излишни продукти, точно и премерено.Продължавай все така!Искрени поздрави!

    RispondiElimina
  2. rum na bulg e rom, coreggiti, per piacere :)

    RispondiElimina
  3. обожавам твоя блог, но знам нещо още по-хубаво - твоята кухня, там винаги съм щастлива и салатата съм готова да ям не само с лук, но и с чесън независимо от всичко

    RispondiElimina
  4. Кате,
    много ме радва, че ти рецептата харесва, усещам твоя "италиански" уклон :-)

    Еми,
    изпълнявам, все ме поправяш с рома и все греша! Хайде и на мен ми се приготви заедно.
    Baciii

    RispondiElimina
  5. мислех си, по-скоро се надявах онази маска la moretta да те вдъхнови за една тортичка, която да измислиш и сега се осмелявам да изразя това мое желание, нещо което да съчетае френската първооснова и италианската elaborazione

    RispondiElimina
  6. Еми,
    вече съм запланувала нещо за теб, но ще трябва да изчакаш :-)

    RispondiElimina
  7. edna idea za la moretta - mai triabva da e s къпини, нали на итал са more, no za glasurata koiato da napomnia kadife shte trabva da pomislish, i trabva da e leka i da ima otvori samo za ochite :) knigata, koato shte isdadesh s rezepti na ital trqbva da e avtorska più o meno

    RispondiElimina
  8. не, аз мисля, че няма авторски неща в готварството
    има само изпитани комбинации, които човек може да прекомбинира, ако познава традиционното им използване!
    Аз съм за традициите!
    Но къпините са чудесна идея

    RispondiElimina
  9. ок, Еми,
    прочети ли си коментара, който ти оставих на твоя пост moretta?
    съгласна ли си за къпини и шафран?

    RispondiElimina
  10. da, da, da, къпини и шафран определено е авторска комбинация, но това, че няма авторски неща в готварството, а само изпитани комбинации ако искаш можеш да го напишеш в преговора...
    Накрая книгата ще съществува, само за да се купува и подарява :)

    RispondiElimina
  11. Обожавам го,Райна, да седнеш с една лъжичка и да си похапваш сладко, сладко:)
    Хубава вечер от мен!

    RispondiElimina
  12. Eх,
    Дани,
    и аз така направих първата вечер! ... за втората нямаше вече!

    RispondiElimina
  13. Райна,
    прекрасен сладкиш!
    Мисля си, че го обожавам -
    а с твоето изпълнение -
    съм още по-сигурна!
    Усмихнат и успешен ден, Диана

    RispondiElimina
  14. Диани (харесва ми този вариант на Диана!),
    вижда се, че обичаме да си угаждаме.
    Лека вечер и на теб!

    RispondiElimina
  15. пиши ме, че гласувам за бялото еленче

    RispondiElimina
  16. Emi,
    sega se glasuva za januari, glasuvaj v sondaja.

    RispondiElimina

Благодаря ви за коментарите.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

МЕСЕЧЕН КОНКУРС... най-невъзможната рецепта

МЕСЕЧЕН КОНКУРС... най-невъзможната рецепта
Гласувайте в новия сондаж за м.Юли